Saturday, January 10, 2009

Thank You ALLAH

Antara impian dan masa depan...

huhuh susah sungguh nak buat pilihan between this two...6 ari aku tak boleh tido...buat keje sume mengarut jer. suruh belok kiri aku belok kanan... suruh submit aku cancel.. senang cita sume benda aku buat mmg tak menjadik la...oleh kerana 6 ari tak leh tido muka aku pun dah ala-ala zombi....

Macam-macam yang menyendatkan pikiran..sebelum tu ada jer tnya pendapat family, kawan, lecturer...but makin ramai bagi pendapat, makin celaru pikiran...nasib tak sampai tahap mental disorder jer...mungkin pendapat yang diberikan terlalu bervariasi....but antara saranan yang paling aku suka is from bobo a.k.a luku a.k.a lukman hakim (Pilih utk dapat kan kedua-duanya)

On det time, entah la..kadang2 aku tau apa yang aku nak...tapi kadang2 aku takut dgan akibat yang bakal aku hadapi kalau keputusan dah di buat nnati...masa tu apa yang aku rasa is It's hard being a grown-up...rasa macam nak jadik budak balik..but i need to face reality now.. Hinggalah suatu hari aku terbaca phase yang mengatakan;

"Biasanya solat istikharah dilakukan apabila seseorang itu ingin melakukan sesuatu perkara tetapi dia tidak pasti apakah perbuatan atau tindakannya itu membawa kebaikan ataupun tidak kepada dirinya."

Masa ini aku terpikir kuat kah aku nak lakukan solat ini..Tapi atas tunjuk ajar seorang sahabat n kata2 nya, aku kuat kan semangat untuk sujud memohon pentunjuk Ilahi...

Hadis daripada Jabir bin Abdullah berkata, Rasulullah s.a.w. pernah mengajar kami cara untuk meminta petunjuk Allah Taala dalam beberapa urusan yang penting.
Baginda bersabda,

"Apabila salah seorang di antara kamu menghendaki pekerjaan, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian ia berdoa: Ya Allah, sesungguhnya aku minta petunjuk yang baik dengan pengetahuan-Mu, dan aku minta diberi kekuatan dengan kekuatan-Mu. Aku minta kemurahan-Mu yang luas, kerana sesungguhnya Engkau yang Maha Kuasa sedang aku tiada berkuasa. Engkau mengetahui sedang aku tidak tahu, dan Engkau Maha Mengetahui yang ghaib."

Erm selesai solat aku teruskan aktiviti seperti biasa..Aku tido dengan harapan boleh la dapat mimpi yang berupakan petunjuk...tapi tak ade sebarang mimpi pun yang datang..malah aku baru realise yang aku boleh tido dgan lena nya selepas 6 ari aku tak mampu utk tido...malah sampai sekarang pun aku masih tak dapat sebarang petunjuk berupa mimpi..

Tapi apa yang aku nak kongsikan di sini, apa yang aku dpat lepas buat solat istikharah ni...d 1st thing i realise is, aku rasa sgat tenang...tenang yang tidak boleh digambarkan....tak seperti hari2 sbelumnya...bila aku berbincang dgan my parent sume jadik mudah..tak seperti sebelum ni..... And skrg aku dah pun come out with one decision..kputusan yang aku harap baek untuk masa depan ku....n aku amat berharap yang aku boleh dapat kedua-duanya skali...impian dan masa depan ku...Insyaallah..

Mimpi itu bukanlah satu-satunya jalan yang memimpin manusia kepada petunjuk Allah s.w.t. Kadang-kadang petunjuk Allah Taala datang melalui buah-buah iman yang masuk menyerap ke dalam hati sehingga menerbitkan keyakinan dan rasa hati yang kuat melalui keyakinan untuk memilih salah satu di antara beberapa pilihan.
Jika kita mempunyai kecenderungan untuk memilih salah satunya, maka itu merupakan isyarat kuat daripada Allah. Pilihlah dulu terimalah seadanya, kemudian solatlah istikharah dan ketika itu pohonlah kepada Allah Taala moga pilihan kita tersebut tepat dan terbaik yang boleh membawa kebaikan dunia dan akhirat. Hal ini diperjelaskan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dalam sebuah doa yang bermaksud:


Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa pekerjaan ini, baik bagi agama dan kehidupanku dan hari kemudianku, maka berikanlah ia kepadaku, dan mudahkanlah ia bagiku, dan berkatilah ia kepadaku. Jika Engkau mengetahui bahawa pekerjaan ini buruk bagiku, buruk bagi agamaku, penghidupanku dan hari kemudianku, maka jauhkanlah aku daripadanya, dan berikanlah bagiku kebaikan di mana pun juga adanya, kemudian jadikanlah aku orang yang redha dengan pemberian itu. - (Riwayat Bukhari)


Thank you ALLAH..... kerana berikan hamba mu petujuk untuk memilih jalan hidup ini.... semoga hamba mu ini dapat menjadi khalifah mu dan berjasa kepada yang lain.....Insyaallah...


4 comments:

An-Nasrullah said...

bravo nas!!...smg pilihan yg dibuat adalah yg terbaik!

Masdihana Hamzah said...

salam.

susah sangat bunyi nye.... nak pilih apa tu... antara belajar ngan kawin ke?

Memang kpd Allahlah kita harus kembali meminta petunjuk.

sms said...

Thnk you nasrul... harapan macam tuh jugak...

Angah ni pasal belajar la...so dah dicide dah..lepas ni ucu akan terus jadik pelajar utk 4 taun lagi..huhuh still boleh terima duit raya la...

azli said...

hope evrything wil become smooth.. hope u wil get wat u dream of.. hmm just wanna share smthing..org yg plg byk dpt dugaan,org tu lah Allah plg syg n plg dkt ngn Allah..al d best gurl...